קטגוריות ראשיות

סוגים נפוצים של ברגים ואומים

 

כשאנחנו מרכיבים לעצמנו ארגז כלי עבודה לרוב ברגים ואומים לא זוכים לתשומת לב רבה. הן אנשי מקצוע שמבחינתם ארגז כלים מאובזר היטב הוא חובה והן חובבנים שאוהבים לבצע מלאכות שונות אצלם בבית ישקיעו מחשבה רבה בבחירת המקדחה הטובה ביותר והמתאימה ביותר לצרכים שלהם, בהתלבטויות בין פטישים שונים, בחיפוש אחר המסור האולטימטיבי ובכלי עבודה נוספים – אולם הברגים והאומים, מן הסתם בשל ממדיהם הקטנים, יירכשו כלאחר יד וללא מחשבה מרובה.

 

אפשר להבין מי שלא משקיע יותר מדי תשומת לב בקניית אומים וברגים: גם כך החיים גדושי דילמות והתלבטויות וישנם לא מעט נושאים שמעסיקים אותנו, ובאופן טבעי נרצה לוותר על מחשבה מעמיקה לפחות בחלק מהמקרים. ובכל זאת כדאי להכיר את סוגי הברגים והאומים הקיימים בשוק, שהרי תמיד טוב לדעת מהן האפשרויות הפרוסות בפנינו.

 

פיליפס, אלן וטורקס

בורג הוא למעשה מסמר בעל חריץ שצורתו צורת ספירלה, וכפי שכולם יודעים הוא מאפשר להדק 2 חלקים שונים של אותו מוצר או 2 פריטים שונים, וזאת באמצעות הכוח הקווי שמפעיל המשטח הספירלי.

כשמסווגים ברגים ואומים לקטגוריות שונות, החלוקה המקובלת היא בהתאם לצורת הראש של הבורג, ו-4 האפשרויות הנפוצות ביותר הן:

* פיליפס – בורג שבראשו חריץ בצורת צלב (וכדי להבריגו או לשחררו יש להשתמש במברג פיליפס)

* אלן – בורג שהשקע שלו הוא בצורת משושה

* טורקס – בורג שהחריץ שלו הוא בעל צורת כוכב

* “רגיל” – בורג בעל חריץ ישר (קו אחד פשוט). זהו גם הסוג הנפוץ ביותר של הברגים המשמשים את אנשי המקצוע וחובבי ה"עשה זאת בעצמך" למטרות השונות.

כמובן שכל חנות כלי עבודה שמכבדת את עצמה מציעה את כל סוגי הברגים הנ"ל.

 

ברגים בצורת משושה

סוג נוסף של ברגים הם בעלי ראש נטול חריצים. זהו בורג שצורתו משושה והראש שלו בולט מהמשטח שלתוכו מבריגים אותו. הידוק ושחרור ברגים מסוג זה נעשה באמצעות “בוקסה” (מפתח ברגים).

 

הברגה עם כיוון השעון ונגד כיוון השעון

סיווג נוסף של ברגים הוא בהתאם לכיוון ההברגה.

ישנם ברגים ימניים, שאותם מבריגים עם כיוון השעון, וברגים שמאליים, שאותם מבריגים נגד כיוון השעון.

כמובן שכדאי תמיד לדעת מהו כיוון ההברגה, הן כדי לא לבצע עבודה מיותרת והן כדי לא לגרום לשחיקה מואצת של אותם ברגים ואומים שמייצרים את פתרון ההברגה והן של הפריטים אותם הם מהדקים.

 

מאילו חומרים מייצרים ברגים ואומים?

ניתן לייצר ברגים ממגוון רחב למדי של חומרים, ובהם פלדת אל-חלד, טיטניום, עץ, ארד, פליז, פלסטיק וכמובן פלדה.

 

אילו משטחים ניתן להדק באמצעות הברגה?

גם לגבי המשטחים אותם ניתן לחבר באמצעות הברגה ישנו מנעד רחב למדי של אפשרויות. בין השאר מאפשרים הברגים והאומים לחבר משטחי פלסטיק, משטחי מתכת, משטחי עץ, משטחי גבס, משטחי סיבית ועוד ועוד.

 

מדוע חשוב להשתמש גם באומים?

אומים מהווים גם הם חלק בלתי נפרד מכל סט כלי עבודה, ולמעשה כך גם הדיסקיות שמוכנסות בין המשטח לבין האום והבורג.

האום מחזק את אחיזת הבורג במשטח, והדיסקית – שרבים מאיתנו מכירים בשם שייבה (מילה שמקורה בגרמנית) – מגנה על המשטח שכן היא מפזרת את הלחץ שיוצרים הבורג והאום, ובזכות זאת מונעת שריטות או חריצים ובאופן כללי שחיקה מואצת. בנוסף תורמת הדיסקית לבידוד ולאיטום ועוד.

בין סוגי האומים: אומים משושים, אומים עם כנפיים, אום פלנג’, אום נעץ, אום מרובע, אום כיפה ועוד. בין סוגי הדיסקיות: דיסקיות שטוחות, דיסקיות קפיץ, דיסקיות קמורות ועוד.